Historie a vznik muzea

Město Vysoké Mýto uspělo v roce 2011 se žádostí o dotaci EU na rekonstrukci a následné komplexní využití budov bývalého soudu a vězení na náměstí Přemysla Otakara II. V rámci této investice oživilo dosud chátrající areál vybudováním Muzea českého karosářství (MČK), přestěhováním Městské galerie a umístěním Turistického informačního centra ve vstupním prostoru bývalého soudu. Provozovatelem zmíněných budov a uvedených středisek se stala VYSOKOMÝTSKÁ KULTURNÍ, o.p.s.

 

Historie karosářství má ve Vysokém Mýtě bohatou tradici. Jejím hlavním představitelem a významným karosářem v našem městě, celém Československu i v zahraničí se stal automobilový designér Josef Sodomka mladší. Byl pokračovatelem rodinné firmy, která se z původní výroby kočárů přeorientovala na produkci špičkových automobilových karoserií. Podnik se pod jeho vedením specializoval nejen na karosování světoznámých značek, ale také na automobily pro významné osobnosti své doby.

 

Rodinnou tradici započal Josef Sodomka starší v roce 1895, kdy se usadil ve Vysokém Mýtě a založil si zde vlastní firmu na výrobu kočárů a užitkových vozů. Jeho podnikání se dařilo, ale první světová válka a poválečná léta přinesla stagnaci. Teprve nový výrobní program zaměřený na výrobu a úpravu automobilových karoserií podnik zachránil a následně zajistil firmě značný úspěch. Jeho iniciátorem však už byl Josef Sodomka mladší.

 

Zlatou éru firma zažila ve třicátých letech 20. století, kdy se automobily se štítkem Carrosserie Sodomka staly mezinárodním pojmem. V tomto období vznikaly v karosárně speciální dynamické kabriolety a limuzíny na podvozcích významných domácích i zahraničních značek, například Tatra, Praga, Škoda, Aero, Hudson, Packard a další.

 

Období druhé světové války a následující roky nebyly elegantním karoseriím příliš nakloněny, a výroba se proto zaměřila na užitkové vozy. Znárodnění roku 1948 pak znamenalo konec firmy. Nová doba nepřála užívání osobních jmen v názvu zestátněných továren, a tak se z firmy Sodomka stal národní podnik Karosa, orientovaný na výrobu autobusů. Současná firma Iveco Czech Republic, a.s., původní Karosa, se stala evropsky významným výrobcem autobusů a velmi důležitým zaměstnavatelem v rámci celého Pardubického kraje a zároveň je významným partnerem MČK.

Provozní doba (platí celoročně)

všední dny (po - pá): 8:30 - 17:00
víkendy a svátky: 10:00 - 17:00 
poslední vstup do muzea:
60 min. před koncem provozní doby

rop-nuts-cernobilaeu-investice-do-vasi-budoucnosti-cernobila2